Wyświetlono wiadomości wyszukane dla słów: Projekty Konstrukcje drewniane





Temat: Nowe chorentyny:)))
Nowe chorentyny:)))
Ahoj!
www.portalmorski.pl/caly_artykul.php?ida=7264
Luksusowe bliźniaki, czyli flotylla Chorenia
Opublikowano: 18 października, 2007
Po morzach i oceanach świata pływa 14 statków żaglowych zaprojektowanych przez
Zygmunta Chorenia, znanego gdańskiego konstruktora okrętowego. W przyszłym
roku będzie ich 16. W stoczni Odys w Gdańsku dobiega końca budowa kadłuba
pierwszego z dwóch bliźniaczych pasażerskich żaglowców turystycznych, które
firma Choren Design & Consulting w Gdańsku zaprojektowała na zamówienie
armatora z Rosji.

- Przed dwoma laty zgłosili się do mnie przedstawiciele firmy turystycznej z
Moskwy i zaproponowali, abym zaprojektował dla nich nieduży żaglowiec
pasażerski - mówi Choreń. - W końcu zamówili dwa takie bliźniacze statki,
mające pływać z turystami w rejonie Seszeli, archipelagu wysp na Oceanie
Indyjskim. Kadłub pierwszego, pod nadzorem naszej firmy, zmontowała stocznia
Odys. Natomiast drugi buduje stocznia w Kaliningradzie, w której oba statki
zostaną wyposażone.

Stocznia ta wykona też z lekkich stopów aluminiowych maszty i nadbudówki. Dużą
część wyposażenia żaglowców będą stanowić jednak urządzenia i mechanizmy
dostarczone przez polskie firmy, w tym kabiny sanitarne, windy kotwiczne i
wciągarki hydrauliczne. Z uwagi na przeznaczenie statków, którymi mają pływać
turyści, żagle będą obsługiwane zdalnie za pomocą wciągarek.

Bliźniacze żaglowce będą statkami komfortowymi. Pokłady zostaną wyłożone
klepkami z drewna egzotycznego. Pasażerowie mają mieć do dyspozycji kabiny,
restaurację, bary i inne pomieszczenia o wysokim standardzie. Atrakcją dla
nich będzie możliwość skorzystania z rekreacyjnego sprzętu wodnego, czyli
małych łodzi motorowych i żaglowych, których wodowanie ułatwi odchylana rampa
rufowa.

Statki Chorenia, z uwagi na ich dużą liczbę i oryginalne rozwiązania
konstrukcyjne, zyskały już miano "chorentyn". Pierwszym jego żaglowcem,
zbudowanym w roku 1980 przez Stocznię Gdańską, był nieduży żaglowiec szkolny -
barkentyna "Pogoria". Stanowiła ona swego rodzaju przymiarkę do zbudowania
dużej fregaty szkolnej "Dar Młodzieży" dla Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni.
Projekt barkentyny zainteresował Marynarkę Wojenną, a potem - także Bułgarów.
W 1982 roku dla marynarki zbudowano ORP "Iskrę", a dwa lata później zaś - dla
szkoły morskiej w Warnie –"Kaliakrę". "Dar Młodzieży" przekazano gdyńskiej WSM
w 1982 roku. Potem jej pięć siostrzanych statków przejęły w latach 1987-1991
szkoły morskie w byłym ZSRR. Klasycznymi żaglowcami są też bryg "Fryderyk
Chopin", zbudowany w 1991 roku przez firmę Dora, przebudowany w 1988 roku ze
starego latarniowca na trzymasztowy bark szkolny "Alexander von Humboldt" i
pasażerska fregata "Royal Clipper", będąca największym na świecie żaglowcem
klasycznym.

Zygmunt Choreń był prekursorem w projektowaniu żaglowców nowej generacji ,
m.in. ze zdalnie obsługiwanymi żaglopłatami.
Pierwszy taki żaglowiec, trzypłatowy statek naukowo-badawczy Polskiej Akademii
Nauk "Oceania" Stocznia Gdańska zbudowała w 1985 roku. Kolejną "chorentyną"
był eksperymentalny żaglowiec towarowy "Estelle", który w 1995 roku zbudowano
w Finlandii.

SCV-64

- Żaglowiec typu SCV-64 ma 64 m długości z bukszprytem
- Szerokość - 9,5 m
- Trzymasztowa barkentyna, powierzchnia ożaglowania -1120 m kw.
- Napęd pomocniczy - silnik wysokoprężny Volvo Penta o mocy 478 kW
- Liczba miejsc pasażerskich - 35 osób

Żeglarstwo morskie
gg 1728585
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alternate.pev.pl



  • Strona 3 z 3 • Znaleziono 123 wyników • 1, 2, 3