Wyświetlono wiadomości wyszukane dla słów: Projekt socjalny DPS





Temat: dom pomocy społecznej
"- budowa domu pomocy społecznej (coś nowego) i jak mówił burmistrz koszt to około 5 000 000" CIEKAWE ! Rada Miasta nie sfinasowala projektu budowy domu opieki lecz odala 150 tys ZL na PKPS prezna organizacje która utworzy DPS w budynku przy ul.Siekiewicz u Tereski Z. teraz po za obiadami i schroniskiem i srodowiskowym domem fikcji bedzie tam umieralnia dla ludzi w ramach domu Opieki Spolecznej.....gratulacje
P.S. zamiasta sfinasowac projekt i znalesc pieniadze np.u Marszalka Województwa czy Wojewody Teraska Z. ma nowy dywanik do domu



Temat: pieluchomajtki
Jeśli mieszkaniec dps nie posiada środków własnych na pokrycie dopłaty np. do leków powyżej limitu ceny czy też leków za tzw. pełną odpłatnością wówczas może ubiegać się o zasiłek celowy z pomocy społecznej. O zasiłek taki może występować także dps. DPS zgodnie z ustawą o pomocy społecznej nie ma obowiązku pokrywania mieszkańcom dps kosztu zakupu leków ponad ustalony limit ceny czy też leków za tzw. pełną odpłatnością. Wydatki, o których mowa w art. 58 ust. 3 uops są obligatoryjnie pokrywane przez dps. Jest to oficjalne stanowisko Ministerstwa Polotyki Społecznej - Departament Pomocy i Integracji Społecznej. Wystarczy? Ciekawe jak jest z tym naprawdę w dps? Zapraszam również do ciekawej lektury jaką jest projekt rozporządzenia MPS w sprawie dps-ów (cieplutki na stronie internetowej MPS). Pozdrawiam! K. Sz.





Temat: PIELEGNIARKI W dps-ACH NA KONTRAKTACH
Myślę że należało by wyjaśnić i uporządkować kilka kwestii.( bez hronologii)

1. W oparciu o katalog czynności pielegniarskich określić zakres usług pielęgniarskich w DPS oraz niezbędna liczbę pielęgniarek.
2. Doprecyzować status DPS dla osób somatycznie przewlekle chorych oraz osób przewlekle psychicznie chorych - może ktoś mi wytłumaczy sprzeczność dom - chorzy leczeni jak w szpitalu?
3. Zrobić wreszcie porządek z przepisami odnoszącymi sie do pracy z osobami niesamodzielnymi a rozproszonymi w kilku Ustawach i dziesiątkach rozporządzeń.
4. Rozpocząć ( R O Z P O C Z Ą Ć - a nie gadać) prace nad nową Ustawą o Pomocy Społecznej? chociaż gotowa jest już przecież Ustawa o Ubezpieczeniu Społecznym - regulująca już wiele spraw.
5. Szybka analiza rynku medycznego w kontekście liczby pielęgniarek i potrzeb w zakresie usług pielegniarskich-przygotowanie długoletniej strategii ( porównanie potrzeb ochrony zdrowia,pomocy społecznej i liczby pielegniarek w prognozowanym przedziale czasowym)
6.Wprowadzić standard dokumentacji stosowanej w DPS w odniesieniu do Indywidualnego Planu Wsparcia - polecam MCUS Wrocław.Określić rolę pielęgniarki w tym procesie ( w ramach kontraktu z NFZ będzie zobowiązana do prowadzenia dokumentacji Procesu Pielegnacyjnego)
7.Przygotować - może w ramach nowej Ustawy podwaliny do strategii regionalnej ( miejskiej, powiatowej) w odniesieniu do wsparcia osób niesamodzielnych. Określić zakres wzmacniania i polityki finansowania opieki środowiskowej i stacjonarnej.

A wiecie że był gotowy projekt nowelizacji Ustawy umożliwiający tworzenie ZOZ w ramach DPS......

Zachęcam do przemyśleń



Temat: dodatek dla prac.socjal.w dps
Dobra wiadomość dla pracowników socjalnych - dodatek 250 zł pozostaje na 2007 r. Na 29 posiedzeniu sejm przyjął poprawki do ustawy o pomocy społecznej, lecz tylko te dotyczące okresu wprowadzenia standaryzacji. Sprawa dodatku dla prac. socjalnych pozostaje jak dotychczas. I tak, z ośmiu stron zmian do ustawy o pomocy społecznej (wg projektu z sierpnia) faktycznie wchodzi jedna. A co do standaryzacji dla dps-ów, to przyszły rok jest bez żadnych konsekwencji - czyli wszystko po staremu. Zmiany te jeszcze uchwali senat i podpisze prezydent.
Pozdrawiam wszystkich.



Temat: Ustawa o zawodzie pracownika socjalnego
SOCJALNA, NIE ZGADZAM SIĘ ŻE PRZEDMÓWCA TYLKO KRYTYKUJE. SŁUSZNIE ZASYGNALIZOWAŁ NASZ WSPÓLNY PROBLEM. SPRAWDZIŁAM NA STRONIE OPS - WYPOWIEDZIAŁA SIĘ TAM BARDZO DUŻA GRUPA PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH OPS SŁUSZNIE BRONIĄCYCH SWOICH PRAW. MINISTER MIŻEJEWSKI POPROSIŁ PRZECIEŻ PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH O OPINIĘ W SPRAWIE PROJEKTU USTAWY. DLACZEGO WIĘC NIE MA TAM OPINII PRACOWNIKÓW DPS. SZANOWNA PANI SOCJALNA JAK RÓWNIEŻ INNI PRAOWNICY WYPOWIEDZCIE SWOJĄ OPINIĘ DLA MINISTRA, A NIE KRYTYKUJMY SIĘ WZAJEMNIE. gosia



Temat: PROJEKT USTAWY O ZAWODZIE PRACOWNIKA SOCJALNEGO
Bardzo się cieszę, że podejomowana jest dyskusja na temat obrony i równego traktowania pracowników socjanych z DPS. Ja również, jak i moje koleżanki jesteśmy oburzone, a wręcz wykorzystywane, pomijane, degradowane w projekcie ustawy o zawodzie pracownika sojcalnego. mamy takie same wykształcenie, ze Środowiska my praktycznie nie wychodzimy, my w nim żyjemy, codziennie do niego wracamy i pracujemy. Pozdrawiam wszystkich pracowników socjalnych z DPS-ów



Temat: Ustawa o zawodzie pracownika socjalnego
wielokrotnie czytałem projekt ustawy, niestety nie znalazłem tam wzmianki o pracownikach zatrudnionych w DPS-ach!!! Są tam przywileje m.in. dla parcowników przeprowadzających wywiady, dodatkowe urlopy i.t.p. Dlaczego nas traktuje się jako grupę czy "podgrupę" gorszej kategorii? Już ustawa o pomocy społecznej wymienia w zapisach pracowników OPS, PCPR. drodzy koledzy i koleżanki zabierzcie głos w tej sprawie, może to coś zmieni i ktoś wreszcie zwróci uwagę także na nas. przecież w żadnym zawodzie nie ma różnic uwzględniając zatrudnienie w różnych instytucjach. Na stronie www.ops.pl ktoś już zabrał głos w tej sprawie i wg mnie MIAŁ RACJĘ!!!



Temat: Jana Pawła II - DPS "Włókniarz"
Emeryt z własnych oszczędności zbuduje pomnik papieża

6.12.2006

Pomnik Jana Pawła II za 30 tysięcy złotych chce postawić na swój koszt Zygmunt Gralak, mieszkaniec Domu Pomocy Społecznej "Włókniarz".

Projekt został zatwierdzony przez prezydenta miasta Łodzi i postument pojawi się w ogródku DPS na początku przyszłego roku.

- Bardzo przeżyłem śmierć papieża - opowiada pan Zygmunt. - Wiele miesięcy zastanawiałem się jak mógłbym uczcić jego pamięć. Któregoś dnia zobaczyłem w telewizji program o pracowni artystycznej, która wykonała już ponad 100 pomników Jana Pawła II i postanowiłem ufundować kolejny.

74 mieszkańców "Włókniarza" podpisało podanie do władz miasta z prośbą o wyrażenie zgody na postawienie posągu w ogródku. Koszt inwestycji wziął jednak na siebie pan Gralak.

- Jan Paweł II to Polak wszech czasów - mówi pan Zygmunt. - W pełni zasłużył na to, bym oszczędności swojego życia poświęcił na uhonorowanie jego osoby.

230-centymetrowa figura będzie wierną kopią sylwetki Karola Wojtyły z 1985 roku.



(amo) - Express Ilustrowany



Temat: Głodowe wynagrodzenia

ja proponuje ogolnopolski strajk dpsów w całym kraju wtedy moze sie obudza, wlacznie z odejsciem od łózek podopiecznych , wiem ze to nie humanitarne ,ale w naszym kraju to jedyna droga do podwyzek i zauwazenia nas, wtedy i medja by sie zainteresowały, a tak wszyscy maja to gdzies, nawet ogólnopolskie zwiazki zawodowe- taka jest prawda, siedza i nic nie robią.

witam

po 1

Strajk i odejście od łóżek nie wchodzą w gre ponieważ jest to nararzenie zdrowia i życia podopiecznego jedyna rozsądna rzecz to spór zbiorowy z pracodawcą prawdą jest że musimy się pokazać.
po 2
Związki nie mają tego tematu gdzies tylko walczą ostatnio byłem na kilku spotkaniach w Warszawie odnośnie pomocy społecznej w MPiPS wozmawialiśmy z ministrami, są projekty nowych ustaw na początku tygodnia pojawią się na stronach MPiPS a co do pieniędzy to będzie uruchomiona rezerwa na cel podwyżek płac dla DPS-ów.
Więc coś się dzieje, ale najlepiej nic nie robić i rzucać oskarżenia.

Pozdrawia

Medyk




Temat: dział opiekunczo-pielegnacyjny???
W DPS Wrocław funkcjonuje podział na 3 podstawowe działy -terapeutyczno-opiekuńczy wskład którego wchodzą pielęgniarki, opiekunowie i pokojowe pracą kieruje kierownik działu poprzez kierowników zespołów / często 3 zespoły/, kolejny dział to administracyjno gospodarczy kierowany przez administratora oraz Zespół specjalistów kierowany przez kierownika w jego skład wchodzą pracownicy socjalni , terapeuci.Każda grupa funkcjonuje autonomicznie w ramach posiadanych kompetencji i przypisanych ról.Wspólnie działają w ramach zespołów wsparcia / praca pracownika I go kontaktu/.
Administrator, Kierownik Działu TO oraz Kier.Zespołu Specjalistówtworzą swego rodzaju tryumwirat w DPS / równe prawa/To i specjaliści podlegają kierownikowi głównemu / kierującemu pracą 12 Zespołów w 4 DPS/ odpowiedzialnemu za całokształt usług świadczonych przez DPS, administratorzy / czterej/ podlegają bespośrednio Dyrektorowi Miejskiego Zarządu Domów Pomocy Społeczne.
W tej chwili jesteśmuy w trakcie restrukturyzacji w zatrudnieniu dostosowując ilość i kategorie zawodowe do aktualnych potrzeb klienta DPS.
Katering, jedna pralnia , specjalistyczne usługi pielegniarskie, pakietowanie usług na rzecz określonej kategorii klienta to projekty wpływające na srukturę zatrudnienia.
Pozdrawiam.softkart@wp.pl



Temat: DODATEK 250 ZŁ
No tak. Była okazja by podreperować zarobki przynjamniej części personelu... Ciekawe co z pr. socjalnymi pracującymi w DPS-ach, którzy owy dodatek otrzymają - czy będzie trzeba im go odebrać??? PRZYKRE ZADANIE...

CZY mOGę PROSIĆ O PODANIE LINKU DO PROJEKTU NOWELIZACJI?



Temat: PROJEKT USTAWY O ZAWODZIE PRACOWNIKA SOCJALNEGO
TAKI TEKST WYSŁALIŚMY DO PANA MAJERA W ODPOWIEDZI NA JEGO PROŚBĘ O ZAJMOWANIE STANOWISKA NT. PROJETU USTAWY O ZAWODZIE PRACOWNIKA SOCJALNEGO
Mamy kilka uwag do projektu, szczególnie do art. 17 - prosimy o
doprecyzowanie pojęcia srodowisko, czym ono jest, czy tylko w takowym pracują
pracownicy ops-ów, a pracownicy socjalni dps gdzie? - na księżycu (on też ma
swoje środowisko!). My w przeciwieństwie do pracowników socjalnych osrodków
pomocy cały czas przebywamy z naszymi podopiecznymi, a nie raz na pół roku
przez 15 minut, to my mamy prawdziwy z nimi kontakt! i świadczymy prace
socjalną w pełnym tego słowa znaczeniu. Projekt ustawy o zawodzie sprowadza
prace socjalną do przeprowadzania wywiadów środowiskowych, które jak wiemy
są tylko i wyłącznie narzędziem diagnostycznym. Wstyd! Widać, że nad
ustawą pracuja wyłącznie teoretycy, nie majacy nic wspólnego z prawdziwą
pracą socjalną. Pracownicy dps oprócz pracy socjalnej (której nie
świadczą pracownicy ops - zajęci przy biurkach przepisywaniem wywiadów) także
zawaleni są wywiadami środowiskowymi pisanymi nie dla własnej jednostki, ale
dla ops-ów!!! Przeprowadzają więc wywiady poza siedzibami jednostek do
których są one kierowane, a dodatek pobierają pracownicy ops. Proponujemy
dalsze nie dzielenie środowiska pracowników socjalnych na tych zatrudnionych
w ops i innych - gorszych i wprowadzenie następującej zmiany: Art. 17
Pracownikowi socjalnemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w
samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, do którego podstawowych
obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej w środowisku, w tym
przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych W MIEJSCU ZAMIESZKANIA
KLIENTA, przysługuje wypłacany co miesiąc dodatek (...) itd
PROSIMY O KOMENTARZE



Temat: Zaproszenie do prezentacji klubu/kalendarz
W zwiazku z majowka integracyjna w Orzeszu robimy jeszcze jeden projekt, kalendarz okolicznosciowy "Tuningowcy dla Domu Pomocy Spolecznej w Orzeszu"

o co chodzi z tym kalendarzem juz wyjasniam:

Bedzie wydrukowany kalendarz roczny od maja 2007 do kwietnia 2008, format A3,uklad pionowy, 13stron plus okladka, bindowany spiralą drucianą + metalowa zawieszka.Koszt wydruku pokryja sponsorzy, projekt gratis wykona studio graficzne natomiast sesje zdjeciowa tez gratis wykona Robert Miłek z "Auto Tuning Świat". Kalendarze beda wystawione na specjalnej licytacji z ktorej calosc wplywow bedzie przekazana na konto fundacji "Wystarczy Byc" dzialajacej przy Domu Pomocy Społecznej dla Młodzieży Upośledzonej Intelektualnie w Orzeszu. Za pieniadze ze sprzedazy kalendzarzy i za dochod z majowki integracyjnej zostanie zakupiony sprzet rehabilitacyjny dla DPS-u.

I tu prosba do was

okladka to wiadomo, druga strona to opis calej akcji, sponsorzy, kluby. Od 3 strony zaczyna sie juz kalendarz po jednym miesiacu na strone, i w tym miejscu chialbym was zaprosic do tego projektu,kazdy miesiac jeden klub tuningowy z regionu slaska,(fotka plus krotki opis klubu).

Jak bedzie wygladac sesja:

Sesja zdjeciowa odbedzie sie na terenie i w poblizu DPS-u w Orzeszu.
Na kazdej fotce jeden klub razem z mieszkancami DPS-u, plus jedno zdjecie zbiorowe na okladke(bez aut).

Proponuje po 5 aut z kazdego klubu(oczywiscie jesli chcecie mozecie przyjechac wieksza grupa, byle sie zmiescicie na fotce)

Termin sesji to 08.04.2007r (niedziela) godz.11:00

ZApraszam serdecznie,pomozmy w ten sposob mieszkancom DPS-u

wiecej info:

GG 9137868
mail roberth78@tlen.pl

zarzad klubu prosze o potwierdzenie checi uczestnictwa w sesji na maila roberth78@tlen.pl z dopiskiem "Projekt kalendarz"



Temat: Treść komunikatu i postulaty opracowane w Poznaniu
Komunikat

W dniu 2.06.2006 w Poznaniu z inicjatywy Komisji Zakładowej Domu Pomocy Społecznej w Pakówce odbyło się zebranie Komisji Zakładowej NSZZ Solidarność z Regionu Wielkopolskiego i Dolnośląskiego.

Przedmiotem zebrania było omówienie pogarszającej się sytuacji pracowników zatrudnionych w domach pomocy społecznej.
Wypełniając podstawowe obowiązki Organizacji Związkowych, nie możemy dłużej akceptować istniejącej sytuacji, związanej z warunkami pracy, płacy pracowników pomocy społecznej.

Przedstawiciele Komisji Zakładowych uczestniczących w zebraniu postanowili skierować najważniejsze postulaty, które wg nas mają gwarantować podstawowe prawa pracownicze, do Wojewody Wielkopolskiego, Wojewody Dolnośląskiego, Przedstawicieli Strony Rządowej.

Katastrofalna sytuacja, w której znaleźli się pracownicy pomocy społecznej według naszej oceny jest wynikiem wieloletnich zaniedbań w tej sferze. Na przestrzeni ostatnich lat doszło do zachwiania równowagi pomiędzy świadczeniobiorcami a świadczeniodawcami. Dzisiaj pracownik domu pomocy społecznej świadczący usługi opiekuńczo – socjalne, sam stał się klientem pomocy społecznej.

W pierwszej połowie lat 90., płace pracowników domów pomocy społecznej kształtowały się na poziomie 103% średniej krajowej, by obecnie spaść do poziomu 35-40% średniej krajowej. Wymuszone standardami, wysokie kwalifikacje pracowników domów pomocy społecznej „gratyfikowane” niskimi płacami, sprawiają, iż coraz więcej kompetentnych i doświadczonych pracowników odchodzi z pracy.
W związku z przyjętą koncepcją scedowania na władze samorządowe obowiązku organizacji usług socjalnych, poziom finansowania tychże, jest znacząco zróżnicowany na terenie kraju. Odczuwalny jest brak jakiejkolwiek spójnej koncepcji budowania nowoczesnego rynku usług socjalnych w oparciu o doświadczenia placówek realizujących nowatorskie projekty.

Dzisiejsze spotkanie traktujemy jako wstęp do szerokiej dyskusji o problemach pomocy społecznej.

Lista postulatów

Domagamy się innowacyjnych rozwiązań opartych na wieloletnich doświadczeniach.

1. Zmiana zasad wynagradzania w kierunku dostosowania płac pracowników DPS do średniej krajowej.
2. Uznanie pracy w Domach Pomocy Społecznej za pracę w warunkach szczególnie uciążliwych pod względem fizycznym i psychicznym.
3. Bezwzględne przestrzeganie wyznaczonego standardem wskaźnika pod względem jakościowym i ilościowym.
4. Domagamy się poważnego i aktywnego zajęcia się problemami polityki społecznej.

Do wiadomości:

1. Krajowy Sekretariat Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność” Warszawa
2. Krajowa Sekcja NSZZ „Solidarność” Pracowników Pomocy Społecznej Kraków
3. Komisje Zakładowe NSZZ „Solidarność” w Domach Pomocy Społecznej na terenie kraju
4. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
5. Media

Podpisano:
Z poważaniem
Urszula Montowska
Członek Prezydium Zarządu Regionu Wielkopolska NSZZ Solidarność



Temat: Systemy infromatyczne dla DPS
Witam!

Jesteśmy grupą studentów informatyki PWr, jeden z naszych projektów dotyczył pełnego systemu zarządzania Domem Pomocy Społecznej. Projekt nie jest skończony w 100%, ale zastanawialiśmy się nad jego wykończeniem i ewentualną dystrybucją. Jednak prace nad nim to jeszcze wiele godzin rozmów projektów i ostatecznie siedzenia przed kodem źródłowym. Posiadamy zarys, technikę, umiejętności i przede wszystkim chęci aby go dokończyć, jednak (tutaj powstaje pytanie) czy jest sens? Czy możliwe jest aby powstał odpowiedni popyt na takie oprogramowanie aby zwrócić nam koszty pracy? Przedstawiam krótki opis systemu, jeśli ktoś byłby zainteresowany możemy umieścić odpowiedni link który wywoła połączenie z systemem (wersja Beta ).

System DPS:

*Każda próba połączenia z systemem inicjuje pojawienie się panelu logowania. Każdy użytkownik ma swoje hasło i konto. Zalogowanie jako odpowiedni użytkownik powoduje zmianę możliwości jakie można wprowadzać w systemie (np Osoba odpowiedzialna za ewidencje obecności nie może ingerować w histogram leków). Użytkownikiem nadrzędnym jest Dyrektor placówki(możliwość każdej zmiany). Wszystkie hasła są zabezpieczone(przechodzą przez algorytmy hash'ujące), co gwarantuje bezpieczeństwo systemu.

*Moduł wiadomości tablica ogłoszeń(board)- w łatwy sposób można przekazać dowolna informacje do każdego użytkownika. Rodzaj forum (np takie jak to )

*Moduł Kontaktów- baza danych osób i firm powiązanych z placówka. Szczególnie duża ilość danych odnośnie mieszkańców- nie tylko dane podstawowe takie jak(imie, nazwisko,NIP, PESEL, Adresy, Telefony itp) ale również dane szczególnie nastawione na sprawdzanie przestrzegania przepisów prawnych (Dziennik Ustaw Nr 217/2005 poz.1837) np posiadanie odpowiedniej ilości odzienia, raport pracownika socjalnego, indywidualny plan wsparcia(realizacja wszystkich szczebli piramidy Maslowa). Dodatkowym atutem jest walidacja danych- system sam sprawdza poprawność wprowadzanych danych(np pesel) i ewentualnie zgłasza odpowiednie zastrzeżenia. Wyszukiwanie w bazie po każdej składowej

*Moduł Leków- baza danych leków, ich ilości oraz dawkowania. Automatyczne przeliczanie ilości leków i ewentualne informowanie o ich kończącym się zapasie. Wyszukiwanie po każdej składowej, możliwość przeglądania grafiku leków każdego mieszkańca oraz listy mieszkańców zażywających dany lek.

*Moduł Obecności- dodawanie odpowiednich wejść i wyjść osób, daje możliwość stworzenia listy obecności osób w placówce, jak i kreowanie grafików obecności pracowników

*Moduł Depozytu- Ewidencja spraw finansowych mieszkańca (w przygotowaniu-posiadamy za mało danych)

*Moduł Raportów- Tworzy niezbędne dokumentacje z danych zawartych w bazie, umożliwia tworzenie raportów pracowników.

*Moduł Żywienia- baza danych produktów i ich składu, możliwość dodawania produktów, układania i sprawdzania schematów diet-posiłków pod względem ich wartości, automatyczna walidacja możliwości przypisania danego mieszkańca do danej diety (zgodnie z przynależnością do jednej z 19 grup żywieniowych zgodnych z FAO/WHO/UNU)

*Moduł Administracji Systemem- Zawiera wszystkie możliwości administratora systemu- dodawanie kont, usuwanie, archiwizacja, odtwarzanie.

Dodatkowe zalety:

System został stworzony ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo (ze względu na przechowywane w nim dane). Wszystkie modyfikacje są rejestrowane- możemy sprawdzić kto o której i co zmienił, oraz ewentualnie przywrócić stan sprzed ingerencji. Każdy wydruk z systemu jest rejestrowany itp.

Proszę o odpowiedź na pytanie o sens dalszego tworzenia systemu? Z góry dziękuje za odpowiedź, ewentualne pytania proszę zamieszczać na forum lub mail: student.krupka@gmail.com

Z Poważaniem

Michał Krupka



Temat: Szpital im. Jordana
Będzie hospicjum w szpitalu Jordana

Małgorzata Kozerawska
2009-07-17, ostatnia aktualizacja 2009-07-17 19:54

W Łodzi powstanie wreszcie stacjonarne hospicjum. Będzie się mieścić w budynku szpitala im. Jordana, który zostanie zlikwidowany. Pierwsi pacjenci zostaną przyjęci najpóźniej na początku przyszłego roku

- Sytuacja w Łodzi jest dramatyczna. Jesteśmy najstarszym i najbardziej schorowanym społeczeństwem w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski i nie mamy stacjonarnego hospicjum z prawdziwego zdarzenia - mówi dr Aleksandra Ciałkowska-Rysz, wojewódzki konsultant ds. opieki paliatywnej.

Do końca ubiegłego roku pacjentów hospicyjnych przyjmował dom pomocy społecznej przy ul. Ciołkowskiego, który miał 20 łóżek dla terminalnie chorych. Sytuacja była trudna, a teraz jest beznadziejna, bo DPS nie został zarejestrowany u wojewody, więc nie ma prawa nikogo przyjąć. Co więcej, powinien się jak najszybciej przenieść do innego budynku, bo ten, w którym jest, należy do szpitala, a szpital nie przedłużył umowy. Ma wobec pawilonu własne zamiary - chce w nim zorganizować oddział opieki paliatywnej, który byłby naturalnym przedłużeniem jego części onkologicznej. Na razie z dnia na dzień nieuleczalnie chorzy stracili miejsce pobytu i leczenia. Oddziały internistyczne nie chcą ich przyjmować, bo nie rokują wyzdrowienia. Szpital bonifratrów, gdzie jest oddział paliatywny, nie trzyma chorych bezterminowo. Mogą jedynie liczyć na hospicjum dojeżdżajace, które pomaga dorosłym i dzieciom w domach.

- Niestety, NFZ wykupił usługi tylko dla 150 pacjentów, choć moglibyśmy pomóc znacznie większej liczbie osób, i nie chce płacić za tzw. nadwykonania, czyli przekroczone limity chorych - ubolewa dr Ciałkowska-Rysz.

W tej sytuacji wydział zdrowia publicznego wrócił do starego pomysłu zorganizowania hospicjum stacjonarnego w szpitalu im. Jordana. Dwa lata temu zaplanowano tam dobudowanie pawilonu. Miały w nim działać dwa szpitalne oddziały, ośrodek dziennego pobytu, poradnia paliatywna i leczenia bólu. Gdy projekt ujrzał światło dzienne, gwałtownie zaprotestowali okoliczni mieszkańcy. Ich argumenty przerażały.

W liście do rady miejskiej pisali jeszcze oględnie: że inwestycja obniży wartość ich działek (zaprzeczał temu specjalista z biura nieruchomości), a sami będą narażeni na nieprzyjemne widoki. W rozmowach z dziennikarzami wykrzykiwali, że nie chcą słuchać jęków umierających, a dzieci nie powinny oglądać codziennie wynoszonych zwłok. Paradoksalnie argumentowali, że te same dzieci będą hałasować w szkole, co może przeszkadzać umierającym. Ostatecznie sprawa budowy hospicjum upadła.

Teraz wróciła, ale sytuacja jest trochę inna. - W ramach restrukturyzacji szpital Jordana będzie zlikwidowany, a oddziały chirurgii i ginekologii zostaną przeniesione do szpitali Jonschera i Sonnenberga, które się połączą. Na miejscu pozostanie 20-łóżkowa interna i po remoncie zostanie uruchomione hospicjum na około 40 łóżek - wyjaśnia Małgorzata Marek, z-ca dyrektora wydziału zdrowia publicznego Urzędu Miasta w Łodzi. - Wiemy, że sytuacja nieuleczalnie chorych w Łodzi jest dramatyczna, dlatego chcemy zrobić to jak najszybciej.

Na początku września ma być gotowy projekt planowanych zmian. Wspólnie z wydziałem zdrowia pracuje nad nim nowa dyrektorka szpitala im. Jordana. Przenosiny dwóch oddziałów odbędą się płynnie, tzn. będą pracowały do ostatniej chwili bez przerwy. Hospicjum zacznie działać najdalej na początku przyszłego roku.

Czy władze nie obawiają się, że protesty mieszkańców mogą wszystko zniweczyć?

Wicedyrektorka Marek: - Spodziewamy się protestów, choć na razie nikt nie zgłosił skarg. Kiedy powstanie projekt, będą konsultacje z mieszkańcami.

Dr Ciałkowska-Rysz: - Mam nadzieję, że tym razem protestów nie będzie. Tym bardziej, że nie będzie żadnej nowej inwestycji. Hospicjum powstanie wewnątrz szpitala, który zmieni tylko swój profil.

malgorzata.kozerawska@lodz.agora.pl

Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź



Temat: PIASECZNO BEZ BARIER
29 kwietnia odbyła się debata obywatelska „Piaseczno Gmina Przyjazna Mieszkańcom”. Na której udzielono nam odpowiedzi na niektóre z postulatów.

Odp. udzielona prze Pana Arkadiusza Czapskiego na postulat 1 – Nowa część budynku UMiG będzie wybudowana w oparciu o obecnie obowiązujące standardy i na podstawie obecnie obowiązujących aktów prawnych, zatem nowy budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Odp. udzielona przez Panią Barbarę Klukiewicz – Matuszczak na postulat 2 - Budynek, w którym mieści się Ośrodek Pomocy Społecznej jest wynajmowany, a w związku z tym, nie można robić takich inwestycji. Wynajmujący nie wyraził zgody, aby z własnych środków wybudować podjazd dla osób niepełnosprawnych.

Odp. udzielona przez Panią, Dyr. MGOK Ewę Dudek na postulat 3 – Dostęp do Ośrodka Kultury dla osób niepełnosprawnych dzięki wykonanemu podjazdowi, jest możliwy tylko na parter MGOK. Skomplikowane biegi komunikacyjne na I piętrze i kolejnych poziomach uniemożliwiają dostęp na zajęcia prowadzone w ramach edukacji kulturalnej i na imprezy. Aby wypełnić m. In. Potrzeby niepełnosprawnych mieszkańców Piaseczna w budynku po byłej komendzie policji w projekcje przewidziane jest wykonanie windy. Po wybudowaniu tego obiektu powstanie wiele sal, w których prowadzone będą liczne zajęcia w ramach edukacji kulturalnej oraz kameralne imprezy. Nie będzie tam żadnych barier dla osób niepełnosprawnych. Prawdopodobna realizacja inwestycji – koniec 2010 roku

Odp. udzielona przez Pana Zdzisława Lisa Zastępcę Burmistrza na postulat 4 – Winda w przychodni została zamontowana zgodnie z posiadanymi dokumentami i nadzorem konserwatorskim. Montowana była dla osób niepełnosprawnych. Udźwig nominalny – 250 kg. Planowany jest dalszy remont tego budynku i zmiana kierunku otwierania drzwi wejściowych będzie możliwa po opracowaniu projektu wejścia do przychodni i zgodnie z opinią nadzoru budowlanego.

Odp. udzielona przez Panią Barbarę Klukiewicz – Matuszczak na postulat 11 - OPS organizuje usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych usługi są odpłatne, ale uchwała Rady Gminy z dn. 15.10.2008 r. ustaliła dla osób niepełnosprawnych korzystną tabelę odpłatności zgodnie, z którą osoby i rodziny, których dochód na osobę nie przekracza 200% ustawowego kryterium dochodowego określonego w art.8 ust. 1 ustawy (osoba samotna –954 zł, osoba w rodzinie 702,00 zł.) są zwolnione z ponoszenia odpłatności całkowicie lub częściowo. Poza tym, istnieje możliwość zwolnienia z odpłatności, mimo niespełnienia kryterium dochodowego, jeżeli osoba znajduje się w szczególnie trudnej sytuacji ze względu na stan zdrowia, a odpłatność stanowiłaby nadmierne obciążenie finansowe.
Brak jest możliwości objęcia całodobową opieką. Zwykle, jeśli osoba wymaga takiej pomocy i jest samotna, wówczas kierowana jest do DPS, jeśli jest rodzina, to opiekunka uzupełnia pomoc rodziny. Przyznanie osobistych asystentów osobą niepełnosprawnym, choć niewątpliwie pożądane, to w obecnych realiach trudne do zrealizowania, (kto to by miał finansować?) Również pozyskanie wolontariuszy do opieki w nocy jest trudne do realizacji ze względu na brak osób chętnych do podjęcia takiej działalności

Odp. prze Pana Arkadiusza Czapskiego na postulat 12 - powołanie przedstawiciela osób niepełnosprawnych w gminie – ustawa o samorządzie gminnym, jak również przepisy szczególne nakładają na gminę określone obowiązki. Cześć z tych obowiązków dotyczy osób niepełnosprawnych. Są to zadania różnego typu począwszy od zadań opisanych np. w ustawie o systemie oświaty, poprzez prawo wyborcze a skończywszy na aktach prawnych dot budownictwa. Powołanie jednej osoby (stanowiska) w strukturze urzędu nie wydaje mi się do końca uzasadnione, natomiast przyjrzeć się należy jak poszczególne zadania nałożone na gminę przez akty prawne – a dotyczące osób niepełnosprawnych – są realizowane przez jednostki organizacyjne. Najważniejsze wynikające uwagi z przedłożonego pisma wg. Mojej opinii dotyczą barier architektonicznych, a tu w ramach inwestycji i remontów możemy wiele.



Temat: WYLALI DZIECKO RAZEM Z KĄPIELĄ
KTO BĘDZIE GŁÓWNYM HAMULCOWYM
Na wieść o tym, że wypowiedziałem stanowiska pracy paniom pielęgniarkom ŚIPiP skierowała do mnie apel o zaprzestanie taki działań.
Z kolei NFZ przysłał mi wezwanie do wskazania w środowisku pielęgniarek, które przejmą pracę naszych.
Moja odpowiedź:

Pani Przewodnicząca Okręgowej Rady
Świętokrzyskiej Izby
Pielęgniarek i Położnych

Dotyczy: odpowiedzi na pismo z dnia 3.10.2008 r. L. dz. 388/klub/08

W odpowiedzi na skierowany do mnie apel przedstawiam swoje uwagi.
I tak:

1. Pisze Pani, że pismo Ministra Pracy z 23 lipca 2008 roku nie jest przepisem prawnym, tylko apelem. Zgoda. Ale jest to apel o to, by jednostki zaprzestały łamania dyscypliny finansów publicznych. Zdaniem przedstawicieli naszego Resortu zatrudnianie pielęgniarek w domach pomocy społecznej jest łamaniem dyscypliny finansów publicznych. Natomiast zatrudnianie opiekunów – nie.

2. Gdy wreszcie dojdzie do podpisania kontraktów z NFZ na objęcie mieszkańców naszego Domu świadczeniami medycznymi i rehabilitacyjnymi przez pielęgniarki środowiskowe, to może się okazać, że NFZ zawrze takie kontrakty z mniejszą grupą pielęgniarek niż obecnie wynosi stan ich zatrudnienia. Wtedy ta nadwyżka mogłaby być pozbawiona pracy. Bo jeżeli zatrudnienie 22 pielęgniarek jest łamaniem dyscypliny finansów publicznych, to zatrudnienie choćby jednej pielęgniarki jest takim samym wykroczeniem.

3. Wszystkie Panie pielęgniarki zatrudnione w naszym Domu wyraziły gotowość uczestniczenia w kursie kwalifikacyjnym, a jak zapewnili przedstawiciele Centrali NFZ już z chwilą rozpoczęcia takiego kursu będzie można zawierać owe kontrakty. Panie pielęgniarki startujące do konkursu z pozycji opiekunek będą miały takie same możliwości zawarcia kontraktu, ale większą pewność świadczenia pracy w przypadku, gdyby im się nie udało zawrzeć stosownego kontraktu z NFZ.

4. Wszelkie wątpliwości w tym względzie rozstrzygnie Sąd Pracy. O ile wiem, prawnik Waszej Izby przygotował stosowne pozwy, a ja ze swojej strony wręcz namawiałem Panie pielęgniarki do złożenia w Sądzie Pracy odwołania od wypowiedzenia stanowisk pracy.

5. Co się dotyczy niskich zarobków pracowników naszego Domu, to ten problem dotyka wszystkich zatrudnionych w tego typu jednostkach. O swoich poczynaniach w tym względzie pisałem do Pani w piśmie z 20 maja b.r.
Na stronach internetowych Ministerstwa Pracy pojawił się projekt noweli ustawy o pomocy społecznej, z dnia 12 sierpnia 2008 roku.
Jest tam zapis:
Art. 1. W ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2008 r. Nr
115, poz. 728) wprowadza się następujące zmiany :
1) w art. 6 pkt 15 otrzymuje brzmienie:
„15) średni miesięczny koszt utrzymania w domu pomocy społecznej lub placówce
opiekuńczo-wychowawczej - kwotę rocznych kosztów działalności domu lub placówki opiekuńczo-wychowawczej wynikającą z utrzymania mieszkańców lub dzieci, z roku poprzedniego, bez kosztów inwestycyjnych, remontowych oraz zakupów związanych z realizacją programu naprawczego, powiększoną o planowane dodatkowe wydatki na działalność bieżącą domu lub placówki opiekuńczo-wychowawczej w roku bieżącym, niezbędne do osiągnięcia lub utrzymania poziomu usług wynikającego z obowiązującego standardu, podzieloną przez liczbę miejsc w domu lub placówce i przez dwanaście;”;
a obecnie obowiązuje zapis:
15) średni miesięczny koszt utrzymania w domu pomocy społecznej lub całodobowej placówce opiekuńczo-wychowawczej - kwotę rocznych kosztów działalności domu lub całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej wynikającą z utrzymania mieszkańców lub dzieci, z roku poprzedniego, bez kosztów inwestycyjnych, wydatków bieżących na remonty i zakupy związane z realizacją programu naprawczego, powiększoną o prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjęty w ustawie budżetowej na dany rok kalendarzowy, podzieloną przez liczbę miejsc, ustaloną jako sumę rzeczywistej liczby mieszkańców w poszczególnych miesiącach roku poprzedniego, w domu lub placówce;
Na podstawie tego zapisu domy będą mogły zwiększyć miesięczny koszt utrzymania o kwoty przeznaczone na podwyżki płac pracowników. O ile teraz domy nie mają możliwości dokonywania podwyżek płac, gdyż są ograniczone sztywnymi barierami, to po wprowadzeniu tej zmiany, „głównymi hamulcowymi” będą same domy, gdyż zbyt radykalne podwyżki (oczekiwane przez pracowników) mogą spowodować, że gminne ośrodki pomocy społecznej, do zadań których należy kierowanie osób do domów pomocy społecznej i ponoszenie kosztów utrzymania osób tam skierowanych, skierują swoich podopiecznych do innych domów, które przedstawią konkurencyjnie niższe koszty utrzymania. I z braku klientów, a w konsekwencji, z braku dochodów Dom zredukuje załogę, lub obniży ten koszt

6. Pani Mecenas z Ministerstwa Pracy, która jest autorką tekstu owego pisma z dnia 23 lipca, na sympozjum w dniu 3 października tak przedstawiła swoje racje: Coraz częściej, gdy dochodzi do „błędu w sztuce” rodziny osób tak poszkodowanych występują do sądów o odszkodowania.
„Czy dom pomocy społecznej jest w stanie wziąć na siebie ryzyko wypłaty potencjalnych odszkodowań z tego tytułu?”
I właśnie, żeby nas uchronić przed konsekwencjami wypłacania wysokich odszkodowań, nasz Resort uznał, że dobrym wyjściem jest przekazanie opieki medycznej do Resortu Zdrowia.

7. Pani Mecenas, przez analogię do zachowań osób w rodzinie, zawiadomiła, że zdaniem Ministerstwa Pracy leki, które dotychczas podawały Panie pielęgniarki [a przed podaniem jeszcze raz sprawdzały czy pobrały właściwy lek] mogą być przekazane samym mieszkańcom i mogą być dozowane przez personel nie-medyczny, czyli przez Panie opiekunki. Ja uważam, że tak postępować nie można. A dopiero w takich przypadkach, gdyby, co nie daj Boże, doszło do błędu w sztuce, to rodziny tak poszkodowanych nawet nie musiałyby ponosić dodatkowych kosztów na drogich adwokatów, bo sąd na pierwszej rozprawie wskazałby winnych.

8. Wielokrotnie i na różne sposoby przedstawiałem swoje stanowisko w tej sprawie; i w trakcie osobistych spotkań, zarówno 9 września w Kielcach, jak i 3 października w Częstochowie, i na internetowym Forum DPS.

9. Wystąpiłem do Świętokrzyskiego Oddziału NFZ w Kielcach o objęcie Mieszkańców naszego Domu opieką medyczną i rehabilitacyjną. [Już dostałem odpowiedź: Mam wskazać nazwiska pielęgniarek środowiskowych z POZ najbliżej położonego. A co z naszymi?]

10. Dyrekcja Szpitala Św. Łukasza czyni starania o ulokowanie na terenie naszego Domu Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, który dotychczas działa w budynku szpitala. Ponieważ tam mogłaby znaleźć pracę grupa pielęgniarek, które nie zakwalifikują się na kontrakty z NFZ, to wykazałem zainteresowanie propozycją tego Szpitala.
Dobrze, że sprawą pielęgniarek z naszego Domu zajmie się Sąd Pracy.

Serdecznie pozdrawiam




Temat: Regulamin rajdowy (projekt)
Regulamin rajdowy:
#1 Prawa i obowiązki osoby rajdującej
Prawa:
- dostęp do materiałów na enchanty z banku (nie częściej niż 1 enchant w miesiącu)
- możliwość zakupu przedmiotów BoE dla mainów za 10 dkp z instancji z której dany przedmiot pochodzi

Obowiązki:
- określenia głównej specjalizacji dla swojej postaci
- obowiązek adekwatnego przygotowania się do raidow (flaski, elixiry, żarcie)
- obowiązek dbania o ekwipunek postaci (enchanty, gemy, itp.)
- obowiązek znajomości taktyk
- posiadanie sprzętu wymaganego dla danej instancji
- obowiązek posiadania aktualnego DBM/BigWigs, oRA2 i TeamSpeak

#2 Ranga RAIDER
Prawa:
- wszystkie prawa osoby rajdującej oraz:
- pierwszeństwo do invite'ow przed ludźmi z rangą Lord
- dostęp do 3 taba z banku
- dostęp do matsów na enchanty z banku bez limitów na itemy zdobyte na gildiowych rajdach
- możliwość zakupu przedmiotów BoE dla altów z banku o ile żaden main przez 2 tygodnie nie zgłosi na niego zapotrzebowania (alt musi założyć dany item w obecności oficera)

Obowiązki:
- wszystkie obowiązki osoby rajdującej oraz:
- zapisanie się oraz obecność na co najmniej połowie rajdów zarówno 10 jak i 25 osobowych (w rajdzie lub rezerwie)
- duża znajomość swojej klasy oraz gry

Promocja do rangi raider jest możliwa gdy dana osoba regularnie chce uczestniczyć w raidach gildiowych, na każdy z nich jest należycie przygotowana i zna taktyki. musi także umieć grać swoją klasą.
Promocja następuje po głosowaniu przynajmniej większości oficerów i guild mastera. Można posiadać tylko jedną postać z rangą raider.
W przypadku dłuższego nie uczestniczenia w raidach jest możliwy demote do rangi socjalnej Lord. o tym decyduje głosowanie większości oficerów i guild mastera.

#3 Invite'y do raidów
- Skład rajdu o ile jest taka możliwość ustalany jest po godzinie 19:00 w raid plannerze
- pierwszeństwo do uczestnictwa maja osoby z rangą raider.
- w przypadku konkurencji osób o spot w grupie raidowej ostateczną decyzję podejmuje raid leader. W wypadku spełniania przez te osoby tej samej roli na podobnym poziomie decyduje czas zapisania się, osoba, która zapisała się później przechodzi do rezerwy
- w przypadku spóźnienia się osoby na raid (tzn. ktoś się zapisał i przychodzi gdy już jesteśmy w instancji) przechodzi ona do rezerwy
- jeśli różnica rang tego nie określa i powodzenie raidu nie jest zagrożone, priorytet mają mainy nad altami
- osoby mogą zostać poproszone przez raid leadera o uczestnictwo w raidzie altem. W takim wypadku alt ma takie same uprawnienia jak main, dkp zostaną przyznane wtedy postaci wskazanej przez gracza (alt bądź main).
- osoby które zapisały się na rajd i przyszły punktualnie, a zabrakło dla nich miejsca dostają dkp za przybycie.
- w przypadku kontynuowania niedokończonego raidu priorytet mają osoby uczestniczące poprzednio, raid leader może podjąć decyzję (na drodze wyjątku) o zabraniu na raid kogoś innego

#5 Loot
- używamy systemu dkp, punkty liczone są oddzielnie dla instancji 10 jak i 25 osobowych
- rozdawanie lootu odbywa się przez licytację o epickie itemy, ale raid leader może zarządzić roll na niektóre przedmioty
- master looter może odmówić przyznania itemu osobie, która nie ma z niego żadnego pożytku (np. itemy z spell power dla melee) lub inne postacie mogą wykorzystać go znacznie lepiej (np. itemy z mp5 dla dps castera). Prawo odmowy przysługuje ML również gdy dany przedmiot nie jest wykorzystywany w main specu licytującego
- w przypadku gdy osoby licytują za tyle samo punktów dkp i nie mogą licytować za więcej, następuje roll i osoba wygrywająca tego rolla dostaje item i odjęte jej zostaje tyle punktów dkp, za ile skłonna była zalicytować
- w przypadku uczestnictwa w raidzie osób z poza grupy raidowej, dostają one punkty dkp i licytują jak reszta raidu
- osoba z poza gildii i/lub grupy raidowej (tzw. random) nie może otrzymać legendarnych itemów
- gracz nie może w ramach licytacji bidowac więcej dkp niż posiada (brak -dkp), wyjątkiem są nowi gracze którzy mogą zejść do -20 dkp na 2 pierwszych swoich rajdach (osobno dla 10 i 25 osobowych instancji)
- w przypadku wypadnięcia dwóch (lub więcej) takich samych tokenów następuje licytacja wszystkich tych itemów na raz: wygrywają dwa najwyższe unikatowe oferty (tzn. nie może być sytuacji w której wygrywają dwa bidy po, przykładowo, 65 dkp)
- itemy legendarne (pomarańczowe) są przyznawane graczom po głosowaniu rady gildii (oficerowie, guild master plus raid leader), dodatkowo osoba która zgłosiła chęć posiadania takiego przedmiotu wyraża zgodę na wykonywanie roli na jaką wskazuje ten item (np. ktoś dostaje healerska bron, to zostaje healerem), oraz deklaruje, iż nie będzie chodził altem na rajdy gdy jego main będzie potrzebny w danym rajdzie. Za taki item zostaje odjęte tej postaci 70% dkp
- jeśli wypadnie item BoE i żadna z postaci *w raidzie* go nie potrzebuje to item trafia do banku gildiowego
- jeśli licytacja na item przekroczy 10 pkt, wszystkie następne bidy muszą być wielokrotnością liczby 5 (chyba ze osoba biduje cale swoje dkp)
- priorytet rozdawania lootu: Main spec > Off spec (gdy gracz został poproszony przez raid leadera o zmianę speca) > Off spec
- klucze do instancji - priorytet: guild leader > oficerowie == raid leaderzy > reszta uczestników

dkp - nagrody:
Rajdy 10 osobowe:
- 20 dkp - za start rajdu (przyznawane przed pierwszym pullem WYŁĄCZNIE OSOBĄ ZAPISANYM W RAID PLANNERZE!)
- 3 dkp - zabicie bossa
- 4 dkp - zabicie bossa w hard mode (pełny HM - boss musi rzucić dodatkowy item)
- 10 dkp - pierwsze zabicie bossa przez gildię lub pierwszy hardmode
- 2 dkp - nagroda za każdą godzinę w raidzie
W przypadku gdyby suma punktów za mimum 4 godzinny rajd była niższa niż 40 DKP wszystkie osoby zapisane w planerze i jednocześnie będące w rajdzie od początku do końca otrzymają bonusowe punkty wyrównujące DKP za rajd do 40.

Rajdy 25 osobowe:
- 5 dkp - za start rajdu (przyznawane przed pierwszym pullem)
- 5 dkp - zabicie bossa
- 10 dkp - pierwsze zabicie bossa przez gildię lub pierwszy hardmode
- 1 dkp - nagroda za każdą godzinę w raidzie

dkp - kary:
- -5 dkp - Wykonywanie w instancji czynności nie związanych z rajdem - bez wcześniejszej zgody raid leadera. Chodzi głównie o zrywanie kwiatków, mining, zbieranie quest itemów itd.
- -5 dkp - Utrudnianie rozdawania lootu (np otwarcie i przytrzymywanie otwartej skrzyni, rażące przypadki zasłanianie bossa lub itemu zawierajacego loot, etc)

###
Wszelkie kwestie nie uregulowane powyżej będą rozstrzygane indywidualnie przez oficerów oraz GM.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alternate.pev.pl